Zajímá vás příroda, ptáci ve vašem okolí? Rádi bádáte nebo vás dokonce láká vědecká práce?
Pak neváhejte a přihlaste se na žákovskou ornitologickou konferenci. Setkáte se s podobně naladěnými lidmi, podělíte se o své zážitky a načerpáte ze zkušeností ostatních.
Kdy a kde?
4. ročník žákovské ornitologické konference se bude konat v pražském Toulcově dvoře v pondělí 20. 5. 2024 od 8:00 – 17:00 (8:00 – 9:00 registrace účastníků). Akce bude jednodenní, v odpoledních hodinách bude terénní exkurze.
Co je to za akci?
Vědecké konference jsou běžnou součástí vědecké práce. Bádání bez sdílení výsledků by nemělo smysl.
Na této konferenci pro žáky 2. stupně základních škol a studenty středních škol mohou jednotlivci i badatelské týmy prezentovat výsledky své práce formou posteru či ústní prezentace.
Příspěvky studentů jsou proloženy přednáškami odborníků, např. přednášejících z Přírodovědecké Fakulty UK i Fakulty životního prostředí ČZU, konference je zakončena terénní exkurzí spojenou s ukázkou kroužkování ptáků. Součástí je i soutěž o nejlepší příspěvky.
Podmínky účasti
Konference je určena pro žáky 2. stupně základních škol a studenty středních škol. Přihlásit se mohli jednotlivci i badatelské týmy s ornitologicky zaměřenými příspěvky. V případě zájmu je možné se zúčastnit i jen jako divák bez příspěvku. Budeme se na vás těšit!
Jak by měly vypadat příspěvky
Výsledky své práce můžete prezentovat prostřednictvím posteru nebo powerpointové prezentace s ústním doprovodem. Pro prezentaci obdržíte čas v programu konference, pro prohlídku posterů bude hromadně vyhraněný čas v rámci programu.
Ve snaze pomoci tomu, aby příspěvky přednesené na konferenci byly co nejkvalitnější a pro posluchače co nejlépe srozumitelné, jsme vytvořili následující rady pro přednášející. Doporučujeme se jimi při přípravě přednášek i při vlastním přednesu řídit.
Desatero prezentujícího
- Ujasněte (napište) si cíl přednášky – 3 až 5 základních bodů, které chcete sdělit.
- Počítačová prezentace je doplňkem vaší přednášky, ne její náhradou.
- Smyslem tabulek a grafů je zpřehlednit složitá témata.
- Ideální je jeden snímek na jednu minutu přednášky.
- Používejte dostatečně velké a kontrastní písmo.
- Čím méně písmen v prezentaci, tím lépe.
- Přednášku si předem nacvičte.
- Mluvte čelem k publiku, zřetelně a nahlas.
- Pamatujte, že čas na přednášku nelze prodloužit.
- Nebojte se – i když není každý rozený řečník, zajímavé výsledky dokáže sdělit skutečně každý!
Praktické návody a doporučení pro autory mluvených příspěvků a posterů:
- Jak by měla vypadat prezentace
- Jak by měl vypadat poster
- Jak by neměla vypadat prezentace (Video zvýrazňující nejčastější chyby, kterých byste se měli vyvarovat)
- Příklady abstraktů: Abstrakt 1 Abstrakt 2
Věnuješ se ve svém volném čase ornitologii a chceš své zkušenosti zúročit? Zkus SOČku!
Tipy na možná témata
Základem každé badatelské činnosti je položit si otázku, na kterou chci odpovědět, co chci zjistit – a položit si takzvanou hypotézu, výsledek, který předpokládám. Naše práce pak tuto hypotézu potvrdí nebo vyvrátí. Oboje je v pořádku a určitě stojí za to se o výsledky podělit. Např. při hledání odpovědi na otázku „Kokrhá kohout nebo slepice?“ mohu předpokládat, že kokrhá slepice (=hypotéza). Pozorování hypotézu vyvrátí. Už to je uspokojivý výsledek. Při troše štěstí ale možná i zjistíme, kdo vlastně kokrhá.
Pokud si nejste jisti, do čeho se pustit, brzy zde najdete několik oblastí, kam můžete soustředit své síly a pár konkrétnějších nápadů, kterými se můžete zabývat. Třeba vám budou pouhou inspirací nebo se na dané otázky přímo pokusíte získat odpověď…
Pro více informací nás neváhejte kontaktovat na dobruska@birdlife.cz.
Z proběhlých ročníků:
3. žákovská ornitologická konference – 23. 5. 2022
2. žákovská ornitologická konference – 21. 9. 2020
1. žákovská ornitologická konference – 22. 5. 2018
První žákovská ornitologická konference se opravdu vydařila!
Konání konference bylo podpořeno Hlavním městem Prahou v rámci projektu Za ptáky Prahy – Podpora badatelské činnosti žáků.
Projekt Za ptáky Prahy – Podpora badatelské činnosti žáků proběhl v letech 2017-2018 a 2019-2020. Informace o jeho průběhu se dočtete v závěrečných zprávách projektu: