Zajímá vás příroda, ptáci ve vašem okolí? Rádi bádáte nebo vás dokonce láká vědecká práce?
Pak neváhejte a přihlaste se na žákovskou ornitologickou konferenci. Setkáte se s podobně naladěnými lidmi, podělíte se o své zážitky a načerpáte ze zkušeností ostatních.
Kdy a kde?
Na 5. ročník žákovské ornitologické konference se můžete těšit v květnu 2026. Akce bývá jednodenní, v odpoledních hodinách s terénní exkurzí.
Co je to za akci?
Vědecké konference jsou běžnou součástí vědecké práce. Bádání bez sdílení výsledků by nemělo smysl.
Na této konferenci pro žáky 2. stupně základních škol a studenty středních škol mohou jednotlivci i badatelské týmy prezentovat výsledky své práce formou posteru či ústní prezentace.
Příspěvky studentů jsou proloženy přednáškami odborníků, např. přednášejících z Přírodovědecké Fakulty UK i Fakulty životního prostředí ČZU, konference je zakončena terénní exkurzí spojenou s ukázkou kroužkování ptáků. Součástí je i soutěž o nejlepší příspěvky.
Podmínky účasti
Konference je určena pro žáky 2. stupně základních škol a studenty středních škol. Přihlásit se mohli jednotlivci i badatelské týmy s ornitologicky zaměřenými příspěvky. V případě zájmu je možné se zúčastnit i jen jako divák bez příspěvku. Budeme se na vás těšit!
Jak by měly vypadat příspěvky
Výsledky své práce můžete prezentovat prostřednictvím posteru nebo powerpointové prezentace s ústním doprovodem. Pro prezentaci obdržíte čas v programu konference, pro prohlídku posterů bude hromadně vyhraněný čas v rámci programu.
Ve snaze pomoci tomu, aby příspěvky přednesené na konferenci byly co nejkvalitnější a pro posluchače co nejlépe srozumitelné, jsme vytvořili následující rady pro přednášející. Doporučujeme se jimi při přípravě přednášek i při vlastním přednesu řídit.
Desatero prezentujícího
- Ujasněte (napište) si cíl přednášky – 3 až 5 základních bodů, které chcete sdělit.
- Počítačová prezentace je doplňkem vaší přednášky, ne její náhradou.
- Smyslem tabulek a grafů je zpřehlednit složitá témata.
- Ideální je jeden snímek na jednu minutu přednášky.
- Používejte dostatečně velké a kontrastní písmo.
- Čím méně písmen v prezentaci, tím lépe.
- Přednášku si předem nacvičte.
- Mluvte čelem k publiku, zřetelně a nahlas.
- Pamatujte, že čas na přednášku nelze prodloužit.
- Nebojte se – i když není každý rozený řečník, zajímavé výsledky dokáže sdělit skutečně každý!
Praktické návody a doporučení pro autory mluvených příspěvků a posterů:
- Jak by měla vypadat prezentace
- Jak by měl vypadat poster
- Jak by neměla vypadat prezentace (Video zvýrazňující nejčastější chyby, kterých byste se měli vyvarovat)
- Příklady abstraktů: Abstrakt 1 Abstrakt 2
Věnuješ se ve svém volném čase ornitologii a chceš své zkušenosti zúročit? Zkus SOČku!
Tipy na možná témata
Základem každé badatelské činnosti je položit si otázku, na kterou chci odpovědět, co chci zjistit – a položit si takzvanou hypotézu, výsledek, který předpokládám. Naše práce pak tuto hypotézu potvrdí nebo vyvrátí. Oboje je v pořádku a určitě stojí za to se o výsledky podělit. Např. při hledání odpovědi na otázku „Kokrhá kohout nebo slepice?“ mohu předpokládat, že kokrhá slepice (=hypotéza). Pozorování hypotézu vyvrátí. Už to je uspokojivý výsledek. Při troše štěstí ale možná i zjistíme, kdo vlastně kokrhá.
Pokud si nejste jisti, do čeho se pustit, brzy zde najdete několik oblastí, kam můžete soustředit své síly a pár konkrétnějších nápadů, kterými se můžete zabývat. Třeba vám budou pouhou inspirací nebo se na dané otázky přímo pokusíte získat odpověď…
Pro více informací nás neváhejte kontaktovat na dobruska@birdlife.cz.
Z proběhlých ročníků:
3. žákovská ornitologická konference – 23. 5. 2022
2. žákovská ornitologická konference – 21. 9. 2020
1. žákovská ornitologická konference – 22. 5. 2018
První žákovská ornitologická konference se opravdu vydařila!
Konání konference bylo podpořeno Hlavním městem Prahou v rámci projektu Za ptáky Prahy – Podpora badatelské činnosti žáků.
Projekt Za ptáky Prahy – Podpora badatelské činnosti žáků proběhl v letech 2017-2018 a 2019-2020. Informace o jeho průběhu se dočtete v závěrečných zprávách projektu: